Regler og fairplay mm.

Generelle informationer

Deadline for tilmelding til stævnet er 16 dage før selve stævnet, så de fleste hold har overblik over hvem der stadig spiller i klubben efter sommerferien. Kampprogrammet forventes at være klar en uge før selve stævnet, og kampene forventes at starte ca. 9.30 og dagen slutter med medaljeoverrækkelse ca. 17.30/18.00. Når kampprogrammet er klar vil det kunne findes på en stævneapp, hvor resultater og stillinger løbende opdateres på stævnedagen.

 

Målet er at de hold, der når til medaljekampene i A-C spiller ca. to timer i løbet af dagen, mens D og E spiller knap så lang tid. Alle hold videre fra den indledende pulje, og bemærk, at taberne af kvartfinalerne SKAL spille en enkelt placeringskamp. Det gælder nemlig ikke kun om at vinde medaljer – stævnet er også kamptræning til efterårssæsonen.

 

Der er medaljer til nr. 1, 2 og 3 i alle rækker. En stor pokal til det vindende hold, men også en lille pokal med placering angivet på til alle andre hold, så der er noget på spil til klubbens pokalskab i placeringskampene. De hold der bliver placeret som nr. 4,5,6 osv. skal selv hente deres placeringspokal i stævneadministrationen i det store kiosk telt.

 

Sammen med vores platinsponsor Hoppekids kårer vi årets stævnefightere – en spiller i 8-mands fodbold og en spiller i 5-mands fodbold. Pokalerne til årets stævnefightere uddeles som afslutning på medaljeceremonien.

 

Spilletiden i de enkelte kampe afhænger antallet af hold i puljen og kan typisk variere fra 2 x 8 min. til 2 x 15 min. Spilletiden fremgår af den endelige spilleplan. Alle hold vil som minimum have ca. en times frokostpause.

 

Banerne 1-4 (8-mands baner) er gode nyere kunstgræs baner, så vær opmærksom på, at det kan være en god ide med lange bukser til målvogterne.

 

Førstnævnte hold starter i den ende, hvor banenummeret er.

 

Efter kampen får træneren for førstnævnte hold en seddel med kampens resultat af dommeren, og denne seddel skal straks afleveres i stævneadministrationen (samme telt som den store kiosk).

 

Der er ca. 3 minutters pause mellem halvlegene i alle kampe.

Særlige spilleregler

A-C er 8-mands fodbold – bevidste tilbagelægninger med foden til målmanden må ikke samles op. Ved opsamling dømmes indirekte frispark. 


D-E er 5-mands fodbold – tilbagelægninger til målmanden må gerne samles op.


8-mands fodbold – Det er tilladt at anvende op til 15 spillere pr. stævne. Et hold består af op til 11 spillere pr. kamp, hvor 8 spillere må være på banen samtidig. Har man mere end 11 spillere kan man spørge modstanderen om lov til at bruge mere end 11 – husk at informere dommeren, hvis modstanderen siger ok.


5-mands fodbold – Det er tilladt at anvende op til 11 spillere pr. stævne. Et hold består af op til 9 spillere pr. kamp, hvor 5 spillere må være på banen samtidig. Har man mere end 9 spillere kan man spørge modstanderen om lov til at bruge mere end 9 – husk at informere dommeren hvis modstanderen siger ok.

 

Vi spiller med indkast (ikke indspark) og hjørnespark.


Man må skifte ud løbende – også selv om der ikke er spilstop og også uden at informere dommeren – men spilleren skal være ude af banen inden den nye spiller kommer ind. Vurderer dommeren, at man har draget fordel af en forkert udskiftning, får det andet hold frispark ved sidelinjen.


Der skal ikke udfyldes holdkort – vi stoler på, at I kun bruger spillere på ét hold i løbet af dagen og på det rigtige niveau. I skal ikke melde Jeres ankomst om morgenen – vi stoler på, at I møder frem.


I tilfælde af at et hold får skader eller afbud der gør, at de f.eks. kun har syv spillere til rådighed på et otte-mands hold, så er modstanderen ikke forpligtet til at spille med syv spillere, men kan holdene enes om at spille med syv mand er det ok. På samme måde er det også i absolut nødstilfælde ok at bruge en spiller fra et andet hold, hvis modstanderen accepterer dette, hvilket modstanderen ikke er forpligtet til. Både ved færre spillere på banen eller en reelt ulovlig spiller skal de to trænere i fællesskab orientere dommeren om, at holdene er enige herom.


Der gives 3 point for en sejr og 1 point for uafgjort.


Der lægges kun tid til ved helt ekstraordinære spilstop – 100% dommerens vurdering!!


For hver 3 mål et hold kommer bagud må de sætte en ekstra spiller ind. Reduceres forspringet under 3, 6 eller 9 skal der tages en spiller ud igen.


Et gult kort er ensbetydende med en tre minutters udvisning, mens direkte rødt kort er ensbetydende med udvisning resten af kampen og karantæne i den efterfølgende kamp.


Ved uafgjort i knald eller fald kampe / playoff kampe går man direkte til straffespark. Tre spark til hvert hold og er kampen stadig uafgjort, er der ét spark til hvert hold, indtil vinderen er fundet.


Puljeplaceringer afgøres således:

  • Antal point
  • Antal point i indbyrdes kampe
  • Målforskel i indbyrdes kampe (kan være aktuelt hvis mere end to hold har samme pointantal)
  • Målforskel i alle kampe
  • Flest scorede mål
  • Færrest mål lukket ind
  • Flest scorede mål i indbyrdes kampe
  • Hvis der stadig er lighed i en indledende pulje, trækkes lod om placeringen.


Hvis en række har puljer med forskellige antal deltagere, så indgår kampene mod puljens dårligste hold ikke, når bedste 1’ere og bedste 2’ere osv. skal findes.

Fairplay

Det er sjovt at vinde, og det er allersjovest at vinde med god samvittighed. Og tænk nu hvis karma virkelig findes…!!

Vi starter alle kampe med at ønske god kamp, og vi siger ALTID tak for kampen bagefter til spillere, trænere og dommere.

Spil for at vinde men hav respekt for dine modstandere – hån dem ikke – dril dem ikke – jord dem ikke med vilje.

Målscoren kan få betydning, MEN der er ingen grund til at vinde 10-0 – giv evt. de bedste spillere en pause, når føringen bliver stor.

Ingen grund til at tilskuere jubler helt vildt ved scoringer til 10-0, men ellers så giv den gas med at juble.

Vær overbærende – husk at modstandernes spillere ofte er udviklingshæmmede eller har ADHD eller anden form for indlæringsvanskeligheder og derfor måske reagerer uhensigtsmæssigt.

Vær overbærende – dommerne gør deres bedste og de bruger deres fritid på at dømme. Vores dommere er i øvrigt helt vildt glade for at dømme til Sommerbold på heden.

Trænerne bedes hjælpe dommerne ved at fjerne spillernes fokus fra evt. fejldomme – ved at udskifte spillere, der er blevet for hidsige/aggressive og ved at hjælpe medbragte tilskuere med at holde den gode tone.

Stævnepartner

Guldsponsorer

Sølvsponsorer

Bronzesponsorer